شاپرک، دادستانی و پلیس فتا می‌توانند درخواست بستن یک درگاه پرداخت مشکوک را بدهند و شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ملزم به اجرای حکم آنها است.

با یک حساب سرانگشتی از اخبار رسمی منتشرشده توسط شاپرک پیش‌بینی می‌شود که در سال ۹۷، بالغ بر چندین هزار درگاه پرداخت مسدود شده باشند. برای مثال در ۱۰۰ روز ابتدایی سال ۹۷، ۱۱۰۰ درگاه پرداخت الکترونیک متخلف مسدود شده اند.  یا در خبر دیگری ۴۸۶ درگاه پرداخت اینترنتی طی یک دوره ۴۰ روزه در فصل تابستان ۹۷، مسدود شده اند.

تخلف درگاه‌ها اصلی‌ترین دلیل بسته شدن درگاه‌های پرداخت است، اما مواردی هم هستند که درگاه یک کسب‌وکار آنلاین مثلا به دلیل شکایت یک مالباخته و همکاری نکردن آن کسب‌وکار با نهادهای قانونی، به‌صورت موقت بسته می‌شوند. در این میان، نقش پلیس فتا، پررنگ‌تر از سایر نهادهای قانونی است چرا که پلیس فتا، تبدیل به اولین جایی شده است که مالباختگان برای پرونده‌های مرتبط با بانکداری و پرداخت الکترونیک به آن مراجعه می‌کنند.

مسدود کردن یک درگاه معمولا زمان زیادی نمی‌برد و به‌محض محرز شدن تقلب و یا درخواست نهادهای قضایی و نظارتی، شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ملزم به بستن درگاه موردنظر است. اما نکته مهم اینجاست که روند صدور حکم بسته شدن درگاه‌های پرداخت توسط نهادهای قضایی، متفاوت از از روندها و مقررات مشخصی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت ارائه می‌دهند.در این میان، بسته شدن درگاه پرداخت یک کسب‌وکار اینترنتی حتی برای چند ساعت، می‌تواند باعث خسارت به این کسب‌وکار باشد.

مراحل باز شدن مجدد یک درگاه پرداخت

مسدود کردن یک درگاه معمولا زمان زیادی نمی‌برد و به محض محرز شدن تقلب و یا درخواست نهادهای قضایی و نظارتی، درگاه بسته می‌شود.اما فعال‌سازی دوباره درگاه، بستگی به نحوه مسدودسازی درگاه دارد. غفرانی در این خصوص توضیح می‌دهد: «اگر مسدودی به دستور مقام قضایی بوده باشد، با ابلاغ رفع مسدودی توسط همان نهاد، درگاه بازگشایی می‌شود. اگر مسدودی توسط سپ اعمال شده باشد، با ارائه مستندات توسط پذیرنده، موضوع به شاپرک برای بررسی ارجاع می‌شود و در صورت محرز شدن عدم تخلف درگاه توسط شاپرک مجددا بازگشایی خواهد شد. زمان رسیدگی نیز بسته به علت مسدودی و ارگان‌های درگیر، متفاوت خواهد بود.»

به نقل از سایت راه پرداخت 

www.sizpay.com