بانکداری دیجیتال و روندهای پیش رو

بانکداری دیجیتال ایده آل، ترکیبی از مزایای دو محیط است:تجارب مشتری جدید در محیط خارجی و مدل عملیاتی مناسب و درون سازمانی در محیط داخلی که منجر به فعال شدن فرآیندها و ساختارهای پایه به وسیله دیجیتالی شدن می شود. در محیط خارجی مشتریان از قیمت های منصفانه با افزایش شفافیت و مقایسه پذیری و طیف وسیعی از محصولات و خدمات شخصی، از جمله مشاوره مالی و فرصت های جدید سود می برند. در این مدل بانکداری، بانک ها نیازهای خود را با کیفیت بالا برآورد نموده و معاملات به سرعت و ایمن انجام می گردد. برای ایجاد موارد مذکور نیاز به حمایت از محیط ذاخلی می باشد که می بایست به ساده سازی فرآیندهای تصمیم گیری و ارائه روشی مناسب برای حمایت از تجربه مشتری و همچنینی زیرساخت فناوری اطلاعات یکپارچه با هدف رفع نیازهای بانک برای پردازش فوق العاده سریع فراهم گردد. اولین گام در مسیر بانکداری دیجیتال بر افزایش خدمات موجود با استفاده از سرویس های مبتنی بر فناوری برای سهولت و افزایش ارزش برای مشتریان متمرکز شده است. به عنوان مثال مهمترین برنامه های تلفن همراه عبارتند از: راه حل های الکترونیکی کیف پول و ابزارهای مدیریت مالی شخصی، به آسانی توسط مشتریان دریافت می شود.  گامی دیگر در مسیر بانکداری دیجیتال استفاده از هوش مصنوعی، خدمات مشاوره ای از طریق ارتباط ویدئویی، سرمایه گذاری جمعی و پرداخت های فرد به فرد به رسمیت شناخته شده می باشد. در همین راستا بعضی از بانک ها علاقه بیشتری به این موضوعات داشته و با همکاری شرکت های فناور درصدد بررسی و پیاده سازی این مدل های جدیدی کسب و کار می باشند. بر اساس پیش بینی های انجام شده ابزارهای بانکداری دیجیتال در سال های پیش رو رشد قابل توجهی خواهد داشت و بهره گیری از ابزارهای مرسوم نظیر بانکداری آنلاین، همراه بانک و بانکداری از طریق ساعت های هوشمند به وِیژه در کشورهای در حال توسعه روند مثبتی را نشان می دهد.

منبع: مجله سیمای بانکداری شماره چهارده

http://sk.itp.bz

http://paspay.net

هزینه بالای کاغذ رول حرارتی ( جایگزینی پرداخت های موبایلی)

کاغذ حساس حرارتی یا همان کاغذ رول حرارتی که مردم معمولا آن را به نام «کاغذ رسید تراکنش» می‌شناسند، کاغذی است که نظام بانکی و پرداخت کشور از آن در دستگاه‌های خودپرداز، دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و شعب، دستگاه‌های خودپرداز غیرنقد و برخی از دیگر دستگاه‌های الکترونیک جهت چاپ رسید روی آن استفاده می‌کند که پراستفاده‌ترین موارد آن به ترتیب دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز هستند.گفته می‌شود مصرف کاغذ حساس حرارتی صرفا در نظام پرداخت کشور حدود ۱۴ هزار تن در سال است که تقریبا ۹۵ درصد این حجم از کاغذ از محل واردات و حدود ۵ درصد نیز توسط شرکت‌های تولیده‌کننده داخلی تامین می‌شود. با توجه به هزینه بالای استفاده از این کاغذها بهترین راهکار استفاده از پرداخت های موبایلی به جای دستگاه های POS و پول نقد می باشد. به عنوان مثال هنگام پرداخت کرایه تاکسی به کمک اسکن بارکد می توان در لحظه کرایه را پرداخت کرد. استفاده از کدهای کیو آر در همه جای دنیا فراگیر شده و در هر حوزه ای می توان از آنها استفاده کرد. به نظر می رسد دولت  در راستای جا انداختن فرهنگ استفاده از این کدها  در پرداخت ها و ایجاد اعتماد نسبت به آن بایستی گام اساسی بردارد.

منبع: سایت راه پرداخت 

http://sk.itp.bz

http://paspay.net

مدیریت ریسک و بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیکی به دلیل ماهیت گستردگی و شعار همه کس, همه جا با هر رسانه ای ویژگی های منحصر به فردی دارد که به همین دلیل خطرها و ریسک های متنوعی به همراه دارد که شامل شکل این نوع بانکداری و سطحی از خطر هایی را که مرتبط با خدمات سنتی مالی، راهبردهای ویژه، عملیاتی، قانونی، و خطرهای اعتباری می باشد را افزایش دهد.
 
از جمله شاخص های تاثیرگذار در افزایش ریسک سرعت تغییرات تکنولوژیکی, تغییر انتظارات مشتریان, افزایش پدیداری شبکه های اینترنتی در دسترس عموم, کاهش تعامل رو در رو با مشتریان موسسات مالی, لزوم یکپارچه سازی بانکداری الکترونیکی با سیستم های کامپیوتری موسسات و... است.

بنابر اصول مدیریت ریسک مدیریت بایستی هریک از فرآیندهای ذکر شده را به منظور تطابق و توسعه دادن شیوه های مدیریت خطرهای موسسه که مورد نیاز در رابطه با فعالیت های بانکداری مطرح شده می باشد، مورد بررسی قرار دهد.

مدیریت موسسات مالی بایستی سطحی از خدمات بانکداری الکترونیکی را انتخاب کند که برای بخش های مختلف مشتریان مناسب بوده و مبتنی بر نیازهای آنان و با در نظر گرفتن خطر های ارزیابی شده موسسه باشد. موسسات بایستی به این تصمیم از طریق استراتژی های بانکداری که عواملی مثل تقاضای مشتری، رقبا، مهارت ها، کاربرد کالاهای مصرفی، هزینه های تعمیر و نگهداری و حمایت های سرمایه ای را در نظر می گیرند، دست یابند.
 
در این بین برخی از موسسات برای مواجه نشدن با این خطرها ممکن است خدمات بانکداری الکترونیکی را ارائه ندهند و یا خدمات محدودی را از طریق سایت های اطلاع رسانی ارائه دهند که بی تردید این روش موجب عقب ماندن از رقبا و از دست دادن مشتریان در دنیای کنونی باشد که به شدت تحت تاثیر فناوری های نوین می باشد.
تاثیرات اعتباری حاصل از عدم توجه به ارزیابی و کنترل ریسک در بانک ها به ویژه در بخش بانکداری الکترونیک بسیار زیاد و پر هزینه است و لذا ضروری است تا تمامی بانک های کشور با تجهیز و تمهید مناسب آمادگی قابل قبولی برای مقابله با ریسک های احتمالی در حوزه بانکداری الکترونیکی باشند.
منبع: سایت بانکی

نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیکی که به ای‌نماد نیز معروف است، سال ۱۳۸۹ بود که به‌عنوان نشانه‌ای از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به‌عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده شد.ای‌نماد همان آرم مخصوص جهت ایجاد اعتماد و اطمینان میان کاربران خدمات الکترونیکی با مسئولیت نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های کسب‌وکارهای اینترنتی است تا رسیدگی به تخلفات آنها و نیز شکایات مصرف‌کنندگان، به یکی از ارکان آرامش خاطر کاربر تبدیل شود. از آنجایی که لازمه حیات فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد و حفظ اعتماد میان کاربران است، بنابراین می‌توان ای‌نماد را عامل ایجاد همین اعتمادی دانست که اطمینان کاربر را جلب می‌کند.در واقع این نماد بیشتر در سایت‌های B2C که قصد فروش محصول یا خدماتی را به مشتریان به‌صورت پرداخت آنلاین دارند، دیده می‌شود. به عبارتی هر فروشگاه یا شرکتی که محصولات خود را به‌صورت آنلاین به فروش می‌رساند و برای پرداخت وجه به یک درگاه بانکی متصل می‌شود.

منبع:سایت راه پرداخت 

مطالب مرتبط :

راهکار جامع مدیریت پرداخت خرد

نرم افزار صندوق قرض الحسنه

ارائه راهکار جامع بازرسی توسط گروه پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان

  با توجه به سنتی بودن فرآیند بازرسی در اکثر بانکهای کشور و نبود سیستم جامع وکامل در این زمینه، مجموعه پیشگامان برآن شد تا به طراحی و تولید راهکار جامع بازرسی اقدام کند . این سیستم تحت وب بوده و با اتصال به سیستم بانکداری مرکزی بانک، گزارشات مفصلی از چند و چون فعالیت های شعبات در اختیار بازرس قرار داده و در راستای کشف تخلفات یاری رسان واحد بازرسی خواهد بود. این سیستم همچنین شامل کاربرگ هایی است که متناسب با فرآیند بازرسی طراحی و تنظیم شده است و انجام بازرسی را برای بازرس آسانتر خواهد نمود. مکانیزه نمودن بازرسی منجر به نظارت بهتر، تسهیل و تسریع فرآیندها خواهد شد.

 http://paspay.net

http://sk.itp.bz

لزوم همکاری متقابل بانک ها و استارت آپ ها

نقش سنتی بانک ها از گذشته تاکنون واسطه گری وجوه بوده و جذب سپرده و پرداخت تسهیلات مهم ترین نقش سیستم بانکی در اقتصاد همه کشورها بوده است.اما در حال حاضر در همه جای دنیا بانک ها از نقش سنتی خود فاصله گرفته اند و دیگر تنها وظیفه سپرده گیری و پرداخت تسهیلات را ندارند. بانک ها می توانند از طریق استارت آپ ها و اپلیکیشین های نوین بانکی، خدماتی نوین و جذاب در اختیار مشتریان خود قرار دهند تا با دریافت این نوع خدمات از سوی مشتریان و پرداخت کارمزد حاصل از مصرف آن، هم خدمات نوینی به مشتریان ارایه می شود و هم درآمد بانک نیز افزایش خواهد یافت.ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت ﻣﺎﻟﻲ  ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻤﺪهﺗﺮﻳﻦ ﺗﺎﻣﻴﻦﻛﻨﻨـﺪﮔﺎن ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ در ﻛﺸـﻮر ﻣـﺎﺑـﻪ ﺷـﺪت ﺑـﺎ رﻳﺴﻚﻫﺎي ﻣﺎﻟﻲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ .اﻣﺎ ﺑﺎ وﺟﻮد اﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ در ﺷﻌﺎرﻫﺎي ﺧﻮد ﺑﺮاي ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎ ﺗﻼش ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﻫﺎ و ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎي ﺑﺮوﻛﺮاﺳﻲ ﻣﺤﻮر ﺧـﻮد و ﻳـﺎ ﻗـﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺮﺑﻮﻃـﻪدﭼﺎر ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﺷﺪه اﻧﺪ. اﺧﻴﺮا ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎ ﺑﻪ دﻻﻳﻞ ﻣﺨﺘﻠـﻒ ﺗﺤـﺖ ﻓﺸـﺎرﻫﺎي دروﻧـﻲ و ﺑﻴﺮوﻧـﻲ زﻳـﺎدي  ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪاﻧﺪ ﻛﻪ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ آن ﻧﺎﺗﻮان ﺑﻮدن در اﻧﻄﺒﺎقﭘﺬﻳﺮي وﻋﺪم ﺑﺮآوردن ﻧﻴﺎز ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻣﺪرن اﺳـﺖ . ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ زﻣﺎن آن رﺳﻴﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻧﻚﻫﺎ ﺑﻪ ﻧﻮآوري و ﺑﺎزﺑﻴﻨﻲ ﻣﺪل ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر درونﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺷﻮﻧﺪ .آنﻫﺎ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﺗﻮﺟـﻪوﻳـﮋه اي ﺑـﻪ ﻃـﺮحهايﺣﻤـﺎﻳﺘﻲﺧـﻮد از ﻛﺴـﺐ و ﻛﺎرﻫـﺎي ﻧﻮآوراﻧـﻪ،ﺷﺮﻛﺖﻫﺎي داﻧﺶﺑﻨﻴﺎن و اﺳﺘﺎرت آپﻫﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﻟﺪﻳﻦ اﻗﺘﺼﺎدي ﻛﺸـﻮ ر ﺑـﻪ ﻛﺴﺐ و ﻛﺎرﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﻤﻚ ﻛﻨﻨﺪ.در ﻛﺸﻮرﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از اوﻟﻮﻳﺖ ﻫﺎي ﺧﻮد را ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣـﺎﻟﻲ و  ﺗﻮﺳـﻌﻪ  اﺑﺰارﻫﺎي ﻣﺎﻟﻲ ﻗﺮار داده، ﻓﻌﺎﻻن ﺣﻮزه ﻣﺎﻟﻲ و ﺑﺎﻧﻜﻲ را ﺑﺮ آن داﺷﺘﻪ ﺗـﺎ در راﺳـﺘﺎي ﺗﺤﻘـﻖ ﻧـﻮآوري و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺧﻮد ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ از اﺳﺘﺎرت آپ ﻫﺎي ﻓﻴﻦ ﺗـﻚ روي ﺑﻴﺎورﻧـﺪ.

منبع: فصلنامه علمی-ترویجی اقتصاد و بانکداری اسلامی 

http://sk.itp.bz

http://paspay.net

ارائه راهکار پرداخت خرد با نام پس پی توسط شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات

با توجه به سابقه شرکت پیشگامان و تجارب بدست آورده این شرکت در حوزه طراحی و تولید سامانه های بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک و استفاده از همان تجارب در حوزه فین تک ها راهکاری جامع در حوزه بانکداری و پرداخت خرد با نام پس پی طراحی و عرضه شده است. پس پی بر پایه دانش و تجربه کارشناسان زبده ای ایجاد شده است که علاوه بر شناخت نیازهای روز جامعه بر مسائل پول و بانک نیز به خوبی اشراف داشته اند. اولین حوزه تحت پوشش پس پی، پرداخت کرایه تاکسی و حذف نیاز پول خرد برای رانندگان و مسافران می باشد. با کمک این اپلیکیشن، مسافر می تواند تنها با اسکن یک بارکد، کرایه  خود را پرداخت کرده و راننده نیز بدون احتیاج به نصب دستگاه کارتخوان، تنها از طریق گوشی تلفن همراه خود، می تواند از صحت و امنیت پرداخت مطمئن گردد و به راحتی گزارشات مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد. برنامه پس پی برای هر دو سیستم عاملAndroid وIOS طراحی شده است.

 جهت نصب برنامه و آشنایی بیشتر کلیک کنید : http://paspay.net

http://itp.bz