بانکداری دیجیتال و روندهای پیش رو
بانکداری دیجیتال ایده آل، ترکیبی از مزایای دو محیط است:تجارب مشتری جدید در محیط خارجی و مدل عملیاتی مناسب و درون سازمانی در محیط داخلی که منجر به فعال شدن فرآیندها و ساختارهای پایه به وسیله دیجیتالی شدن می شود. در محیط خارجی مشتریان از قیمت های منصفانه با افزایش شفافیت و مقایسه پذیری و طیف وسیعی از محصولات و خدمات شخصی، از جمله مشاوره مالی و فرصت های جدید سود می برند. در این مدل بانکداری، بانک ها نیازهای خود را با کیفیت بالا برآورد نموده و معاملات به سرعت و ایمن انجام می گردد. برای ایجاد موارد مذکور نیاز به حمایت از محیط ذاخلی می باشد که می بایست به ساده سازی فرآیندهای تصمیم گیری و ارائه روشی مناسب برای حمایت از تجربه مشتری و همچنینی زیرساخت فناوری اطلاعات یکپارچه با هدف رفع نیازهای بانک برای پردازش فوق العاده سریع فراهم گردد. اولین گام در مسیر بانکداری دیجیتال بر افزایش خدمات موجود با استفاده از سرویس های مبتنی بر فناوری برای سهولت و افزایش ارزش برای مشتریان متمرکز شده است. به عنوان مثال مهمترین برنامه های تلفن همراه عبارتند از: راه حل های الکترونیکی کیف پول و ابزارهای مدیریت مالی شخصی، به آسانی توسط مشتریان دریافت می شود. گامی دیگر در مسیر بانکداری دیجیتال استفاده از هوش مصنوعی، خدمات مشاوره ای از طریق ارتباط ویدئویی، سرمایه گذاری جمعی و پرداخت های فرد به فرد به رسمیت شناخته شده می باشد. در همین راستا بعضی از بانک ها علاقه بیشتری به این موضوعات داشته و با همکاری شرکت های فناور درصدد بررسی و پیاده سازی این مدل های جدیدی کسب و کار می باشند. بر اساس پیش بینی های انجام شده ابزارهای بانکداری دیجیتال در سال های پیش رو رشد قابل توجهی خواهد داشت و بهره گیری از ابزارهای مرسوم نظیر بانکداری آنلاین، همراه بانک و بانکداری از طریق ساعت های هوشمند به وِیژه در کشورهای در حال توسعه روند مثبتی را نشان می دهد.
منبع: مجله سیمای بانکداری شماره چهارده