بانکداری خرد

بانکداری خرد زیربنا و پایه اصلی بانکداری می باشد.بانکداری خرد را می توان دریافت سپرده های کوچک و انبوه و پرداخت تسهیلات کوچک به طور چابک با سرعت ، دقت و کیفیت بالا دانست. از طرفی بانکداری خرد بخشی از بانکداری است که با انبوه مشتریان سر و کار داردو مجموع تک تک چنین مبادلاتی که ارزش اندک دارند وقتی حجم معاملات زیاد باشد ارزش قابل توجهی ایجاد می نمایند. بانکداری خرد با ارائه محصولاتی متنوع به عموم شناخته می شود.استفاده از فناوری اطلاعات برای افزایش کارایی و اثربخشی با به کارگیری انواع تجهیزات پرداخت الکترونیک به صورت حضوری و غیر حضوری و با عنایت به نفوذ تلفن های همراه در جامعه و وجود مقررات لازم عرصه بانکداری خرد را اکنون فراهم نموده به گونه ای که قیمت تمام شده پول کاهش چشمگیری یافته، سرعت نقل و انتقال پول با حفظ امنیت لازم و ارائه انواع محصولات مورد نیاز برای اقشار مختلف در حال حاضر مهیا می باشد.
ویژگی بانکداری خرد:

*تعداد مشتریان بالا
*تعداد تراکنش بالا
*توزیع ریسک و کاهش ریسک های بزرگ عملیات بانکی
*کاهش قیمت تمام شده پول
*دسترسی سریع مشتریان به عملیات بانکی از طریق تکنولوژی های نوین
شناسایی نیازهای بانکی و مالی مردم
تهیه شده توسط :شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان
http://sk.itp.bz
http://paspay.net

اینترنت اشیا و بانکداری

در حالت کلی میتوان گفت اینترنت اشیا شبکه ای از اشیاء فیزیکی تعبیه شده با قطعات الکترونیکی، نرم افزار، سنسورها و اتصالات است تا آنها توسط تبادل اطلاعات با تولید کننده، اپراتور یا دستگاههای دیگر قادر به ارائه ارزش و خدمات بیشتر باشند. هر کدام از اعضای اینترنت اشیاء به تنهایی توسط سیستم تعبیه شده در آن، قادر به شناسایی هستند و میتوانند با زیرساخت اینترنتِ موجود نیز تعامل داشته باشندداده‌های به‌دست‌آمده از IoT ارزش‌افزوده برای بانک‌ها و مشتریان ایجاد می‌کند. خواسته امروز مشتریان همواره تسهیلات و خدمات شخصی تا حد امکان است، این مسئله در حجم استفاده از بانکداری اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل بانک و اخیراً در تکنولوژی پرداخت‌های بدون تماس دیده می‌شود. به‌علاوه، مشتریان از بانک‌ها توقع بالاترین سطح امنیت بدون هیچ شکاف اطلاعاتی یا تهدید امنیتی را دارند که همین بزرگ‌ترین مشکل بانک‌ها در عصر IoT است.بانک‌ها به‌عنوان‌مثال، ممکن است برای ایجاد پاداش‌های جذاب و آگاهانه یا سرویس‌های شخصی‌تر و هوشمندتر برای مشتریان از IoT استفاده کنند. همچنین IoT به بانک‌ها در نوآوری و ایجاد راه‌های بهتر برای ارتقای مدیریت ریسک، کاهش هزینه‌ها و بهتر کردن بازده کلی عملیاتی کمک خواهد کرد.بانک‌ها از لحاظ فناوری به‌شدت توانمند خواهند شد تا در خدمت مشتریان شرکتی باشند و به آن‌ها در رسیدن به نتایج بهتر تجاری به دلیل توانایی بانک‌ها در تحصیل و دستیابی به داده‌ها از زنجیره ارزش مشتریان کسب‌وکار، از توزیع‌کنندگان تا خرده‌فروشان، کمک کنند.

 منبع:

1-رسانه راه پرداخت 

آشنایی بیشتر با ما :   http://paspay.net ، http://sk.itp.bz

 

بانکداری و مدیریت ریسک

ريسك در لغت به معني امكان يا احتمال بروز خطر يا روبه روشدن با خطر، صدمه ديدن، خسارت ديدن و كاهش درآمد مي باشد. در واقع هر عاملي كه موجب محقق نشدن پيش بيني هاي آينده  گردد تحت عنوان عامل ريسك در نظر گرفته مي شود.مهم ترين نكاتي كه امروزه بانك ها با آن مواجه اند ميزان سرمايه لازم و مديريت ريسك است. مديريت ريسك يكي از مهم ترين اركان سيستم هاي مالي و بانكي مي باشد و دربرگيرنده آن قسمت از فعاليت هاي بانك است كه مجموعه ريسك ها را تحت تأثير قرار مي دهد. تعيين، اندازه گيري، مشاهده و كنترل ريسك ها فرآيند مديريت ريسك را تشكيل مي دهند و هدف اصلي مديريت ريسك در هر سازمان، ارائه بهترين عملكرد و بهينه سازي استفاده از سرمايه و به حداكثررساندن ارزش دارايي هاي سهامداران مي باشد. انواع مختلف ريسك  در نظام بانكی :

1- ریسک اعتباری: ريسك اعتباري در مورد اعطاي تسهيلات و خريد و فروش ها بوده به  طوري  كه احتمال عدم برگشت اصل و فرع تسهيلات اعطا شده و نيز احتمال زيان ناشي از مبادلات از لحاظ نوع كيفيت كالا، موارد مبادله، اطمينان و اعتبار طرفين مبادله مي باشد

2-ریسک بازار:ريسك بازار شامل تغييرات نرخ بهره، نرخ ارز، قيمت سهام و يا كالا مي باشد. بانك ها به طرق مختلف با ريسك بازار مواجه مي شوند. اين ريسك ممكن است در پرتفوي اوراق بهادار (مانند اوراق قرضه يا اوراق بهادار مبتني بر دارايي ها) و يا در ابزارهاي مختلف (مانند نرخ بهره ابزار مشتقه و نرخ ارز قرارداد سلف) كه براي اهداف معاملاتي يا سرمايه گذاري به كار مي روند، وجود داشته باشد

3-ریسک عملیاتی:مديريت ريسك عملياتي عبارت است از پوشش زيان هاي ناشي از قصور و عدم كارايي پرسنل (نيروي انساني)، شكست تدابير امنيتي، كنترل ها و تكنولوژي، زيان هاي ناشي از عدم آگاهي و يا عدم صحت اطلاعات، ارتباطات، ريسك اجرايي قراردادها و آيين نامه ها و ريسك اعتماد و اعتبار.

4-ریسک نقدینگی:ريسك نقدينگي عبارت است از عدم آمادگي بانك ها براي تأمين تسهيلات اعطايي يا پرداخت به موقع ديون بانك ها (سپرده ها). اين ريسك با ساير ريسك هاي مالي مختلط است و به همين دليل سنجش و كنترل آن با دشواري روبه روست.

منبع:لیلا محرابی، مدیریت ریسک در نظام بانکداری بدون ربا، تازه های اقتصاد

http://sk.itp.bz

بانکداری شرکتی

خدمات بانکداری شرکتی به خدماتی گفته می شود که بانکها به منظور پاسخگویی به نیازمندیهای مشتریان حقوقی، شرکتی و یا مشتریان حقیقی که از خدمات بانک برای کسب و کار خود استفاده می کنند، ارائه می نمایند. بانکداری شرکتی را "تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیازهای مشتریان و خلق راه حلهای بانکی و مالی متناسب برای پاسخگوئی موثر و دقیق به آنها" تعریف کرده اند. بانکداری شرکتی توانایی یک بانک در ارائه خدمات اعتباری متناسب با مسائل پیچیده یک شرکت، تهیه بسته های متنوع و خاص تامین مالی، تسهیل تجارت بین المللی برای کسب و کارهای دارای بازارهای جهانی، اعطای خطوط اعتباری به شرکت ها، تسهیلات سرمایه در گردش، کمک به مدیریت مالی شرکت ها، ارائه انواع خدمات مشاوره ای، مدیریت نقدینگی، خدمات بانکداری الکترونیکی، خدمات ارزی، خدمات مدیریت ریسک و ... است. بانکداری شرکتی تلاشی فراگیر برای تمرکز بر نیازهای مشتریان شرکتی و خلق راه حل های بانکی و مالی متناسب برای پاسخگوئی موثر و دقیق به آنهاست. بانکها وارد عرصه جدیدی از رقابت بانکی در مسیر حفظ مشتریان ویژه خود شده اند. جلب اعتماد و حفظ اطمینان مشتریان از موضوعات مهم در بانکداری شرکتی است زیرا در صورت از دست دادن یکی از مشتریان ویژه، هزینه های به دست آوردن مشتریان جدید در بازارهای به شدت رقابتی در حال افزایش است. در مواقعی که بانک دارای مازاد منابع است، بانکداری شرکتی قادر به سرمایه گذاری های سودآور در پروژه های سرمایه گذاری میان مدت یا بلند مدت است بنابراین از لحاظ سوددهی بانکداری شرکتی به بانک در رسیدن به اهداف کمی کمک می کند.
نوشته شده توسط : پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان
http://sk.itp.bz

باشگاه مشتریان (پیش به سوی وفادار سازی)

هر کسب و کاری باید مشتریان خود را برای مدت طولانی حفظ کند تا با صرف هزینه کمتر دریافت بیشتری از آنها بنماید. اصول این کار بسیار ساده است : شناختن و آگاهی در مورد مشتریان و دادن پاداش به آنهابرای حرکت دادنشان در مسیری که می خواهید . اما به دست آوردن شناخت و تعریف محرک هایی برای هر خریدار کار ساده ای نیست . با همه اهمیتی که تمام خریداران محصولات برای یک شرکت دارند، برخی از مشتریان مهمتر از دیگران هستند. مشتریانی که بیشتر خرید می کنند و بهتر پول می دهند ، از طرف دیگر مشتریان بزرگ خواهان بالاترین تخفیف ها و بهترین خدمات هستند. اینکه یک مشتری از ما خرید کند نیاز به برنامه ریزی و صرف زمان برای شناسایی دارد. سیستم های وفاداری از جمله راهکارهایی است در این زمینه می توان از آنها بهره جست. معمولاً پس از ایجاد و گردهم آمدن مشتریان در کنارهم، باشگاه مشتریان پیش برنده اهداف برنامه وفاداری خواهد بود. به این مفهوم که اعضا ارزشهای افزوده‌ای کسب می‌کنند که سایر مشتریان از آن‌ها بی‌بهره‌اند.باشگاه مشتریان پس از شکل‌گیری باید تفاوتی بین افرادی که عضو این باشگاه هستند و دیگر مشتریان قائل شود. بنابراین هر فردی که از مجموعه خرید می‌کند لزوماً نباید عضو باشگاه شود. حضور داوطلبانه و ایجاد حداقل‌های شرایط عضویت (مثلاً خرید به میزان تعیین شده)، یکی از مهمترین سیاست‌های اجرای باشگاه مشتریان و عضو‌گیری است. زیرا داشتن اعضای فراوان نشانگر موفق بودن باشگاه نیست. بلکه باید اعضای باشگاه، فعال- آگاه و از اینکه عضو باشگاه مشتریان هستند خرسند باشند.
نوشته شده توسط شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان 
http://sk.itp.bz