خدمات دیتاسنتر

مجموعه نرم افزارهای کیمیا به گونه ای طراحی شده است که قابلیت تطبیق با آئین نامه ها و روشهای اجرائی تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه را دارد، از اینرو می توان مجموعه نرم افزارهای کیمیا را نرم افزاری توانمند و قابل اطمینان در جهت پاسخگوئی به نیاز نرم افزار ی تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه دانست. شرکت پیشگامان در راستای سرویس دهی متمایز به مشتریان خود و بهره برداری آسان تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه از مجموعه سیستم های مذکور، زیر ساختهایی را بدین منظور تدارک دیده است. از این رو پیشنهاد ما برای برطرف نمودن نیاز نرم افزار تعاونی های اعتباری و نرم افزار صندوق های قرض الحسنه، استفاده از خدمات شرکت پیشگامان در زمینه اجاره نرم افزار و دیتا سنتر می باشد. به این معنا که به جای خرید نرم افزار آنرا به صورت ماهیانه یا سالیانه اجاره می کنند مزیت این روش آن است که مشتریان با استفاده از زیر ساخت های موجود پیشگامان – دیتا سنتر – علاوه بر کاهش هزینه های خود مبنی بر تامین تجهیزات سخت افزاری برای ارائه خدمات و همچنین سیستم های پشتیبان (Backup) از سرویس اینترنت بانک و موبایل بانک برای سرویس دهی بر خط به اعضاء خود با هزینه بسیار اندک و شرایط ویژه بهره می جویند. پیشگامان ضامن امنیت اطلاعات، سرعت در عملیات و سهولت کاربری می باشد

مراحل بازرسی در بانک

در پی مطلب قبلی راجع به سیستم بازرسی، سعی میکنیم در اینجا به صورت خلاصه نحوه انجام بازرسی در بانک ها را بیان کنیم:

برای شروع یک فرآیند بازرسی نیاز به صدور حکم بازرسی داریم، بنابراین یک سیستم بازرسی ابتدا باید قابلیت تعریف و صدور حکم بازرسی را داشته باشد. شخص صادرکننده حکم بعد از تعریف و تشکیل پرونده در مرحله بعدی بازرس ستادی و بازرس را تعریف می کند وظیفه بازرس ستادی تایید حکم صادر شده می باشد و بازرس نیز بعد از دریافت حکم، فرآیند بازرسی را آغاز میکند. بازرسی می تواند حضوری و غیر حضوری باشد در بازرسی غیرحضوری نیازی به حضور فیزیکی بازرس در محل بازرسی وجود ندارد. جهت انجام بازرسی چک لیست ها از قبل در سیستم بازرسی تعریف شده اند.  چک لیست ها ارتباط بین حکم بازرسی، ماموریت و گزارش بازرسی را فراهم میکند.در بخش چک لیست ها یکسری سوالات مرتبط با موضوع تعریف و تنظیم می گردد و همچنین پاسخ های پیش فرض هر سوال نیز تنظیم می گردد. توجه داشته باشید که سوالاتی که طرح می گردد می تواند شامل سوالات باز و سوالات بسته باشد. در صورت مشاهده هرگونه تخطی و تخلف، بازرس نام فرد خطا کار را ثبت کرده و در قسمت تخلفات به شرح تخلف صورت گرفته می پردازد، تخلف مشاهده شده به رئیس شعبه ارجاع داده میشود تا نسبت به بررسی آن اقدام نموده و توضیحات و ادله را بیان کند. بعد از پاسخگویی به سوالات کاربرگ گزارشات بازرسی تهیه و پایان بازرسی ثبت می گردد.
نوشته شده توسط پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان

http:\\sk.itp.bz

سیستم بازرسی

بازرسی عبارت است از کنترل، بررسی و تطبیق عملکرد مسئولان و واحدها با ضوابط، مقررات و دستور العمل ها، بخش نامه های صادره و سیاست های کلی بانک و گزارش انحرافات، نقاط قوت و یا قابل بهبود به مدیریت عالی بانک. 

هدف از بازرسی:

*افزایش اثربخشی فرآیندها از طریق اعمال اقدامات تطبیقی

*افزایش بهره وری در امور اجرائی بانک

*نظارت بر حسن اجرا و رعایت قوانین و مقررات

*شناسایی ریسک و کنترل موارد مربوطه

*رسیدگی به شکایات و انتقادات

*افزایش رضایت مشتری و ذی نفعان

در حال حاضر با توجه به گسترش خدمات بانک ها به صورت الکترونیکی، نظارت بر این سیستم ها هم باید به روز و الکترونیکی گردد تا بتوان اشکالات و شکافهای سیستم را به سرعت شناسایی کرد. یک سیستم بازرسی مناسب باید بتواند انواع گزارش ها و اطلاعات لازم را در اختیار شخص بازرس قرار دهد و نیز امکان مقایسه داده ها را فراهم آورد. بازرسی یا به صورت حضوری  یا غیر حضوری و از راه دور صورت می پذیرد. بنابراین یک سیستم بازرسی مناسب باید قابلیت و امکان انجام هر دو نوع بازرسی را فراهم آورد. 
نوشته شده توسط : شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات
http:\\sk.itp.bz

ارائه راهکار جامع بانکداری نسخه ویژه تعاونی های اعتبار و صندوق های قرض الحسنه توسط گروه پیشگامان

شرکت پیشگامان فناوری اطلاعات کهکشان بیش از یک دهه است که در حوزه نرم افزارهای بانکداری و پرداخت الکترونیک فعالیت می کند و در همکاری با سازمان های بزرگ و بانک ها سابقه درخشانی دارد. پس از مطالعات صورت گرفته توسط واحد تحقیق و توسعه بازار شرکت پیشگامان، مشخص گردید نرم افزار جامعی که بتواند نیازهای نهادهای مالی کوچکتر که در بازار غیر متشکل پولی فعال هستند، برآورده کند، وجود ندارد. ازاینرو پیشگامان با تکیه بر تجارب، دانش فنی خود و استفاده از به روزترین تکنولوژی ها در پاسخ به نیاز صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار ، نرم افزارهای تخصصی ویژه صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار را طراحی و تولید نمود و همچنین با ارائه راهکارهای با کیفیت و تمرکز بر رفع نیازهای مشتری در جهت جلب رضایت وی و ایجاد ارزش افزوده گام برداشته است. این راهکارها مشتمل بر موارد زیر است:
راهکار جامع و یکپارچه بانکداری متمرکز (ویژه صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار)
راهکار جامع بانکداری مدرن (ویژه صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار)
راهکارهای بانکداری مجازی (ویژه صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار)
راهکارهای جامع متمرکز بازرسی (ویژه صندوق های قرض الحسنه و تعاونی های اعتبار)
راهکار وفادارسازی مشتریان (باشگاه مشتریان)
پشتیبانی 24*7

 http://sk.itp.bz

آشنایی با اصطلاحات حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک

ابزار پذیرش: عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای «دارنده کارت» فراهم می‌نماید.

ابزار پرداخت:به هرگونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به انتقال وجوه از طریق آن اقدام نماید. ابزار پرداخت در حقیقت همان کارت بانکی می‌باشد.

بانک پذیرنده (Acquirer bank):بانکی است که حساب پذیرنده به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای «کارت‌های بانکی» نزد آن مفتوح است.

بانک صادرکننده کارت (Issuing Bank):بانکی است که دارنده کارت نزد آن افتتاح حساب داشته و برای وی کارت بانکی صادر می‌نماید. حساب دارنده به عنوان حساب کسر از وجوه مبالغ به PSP معرفی می‌گردد تا از طریق آن اطلاعات به سوئیچ شاپرک منتقل شود.

پایانه فروش:دستگاهی که با پذیرش کارت بانکی می‌تواند امکان فروش کالا و خدمات را برای فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت فراهم کند.

پذیرنده (Merchant):شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش کارت بانکی و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به فروش کالا و یا ارائه خدمات به دارندگان کارت اقدام نماید.

پول الکترونیک:ارزش ذخیره‌شده بر روی ابزار الکترونیکی است که در قبال پرداخت وجه برای انجام پرداخت در اختیار شخص قرار می‌گیرد.

تراکنش:به فرآیند تبادل اطلاعات میان درخواست‌کننده و سوئیچ اطلاق می‌گردد که شامل ارسال پیام، پردازش آن و اخذ پاسخ مقتضی می‌باشد.

حساب تسویه پذیرنده:به حسابی که پذیرنده نزد بانک دارد، اطلاق می‌شود. این حساب با کد شبا شناخته‌شده و بانک از طریق آن با پذیرنده دارای حساب، تسویه انجام می‌دهد.

خدمات پرداخت (Payment Service):عبارتند از فراهم ساختن سخت‌افزار، نرم‌افزار و تجهیزات مورد لزوم و ایجاد شبکه به نحوی است که پردازش تراکنش پرداخت «دارنده کارت» به پذیرنده را میسر سازد.

 سوئیچ:واسطه‌ای مشتمل بر مجموعه‌ای از سخت‌افزار، نرم‌افزار و پایگاه داده که پیام‌های مربوط به تراکنش‌ها را بین ابزارهای پذیرش و مقصد پردازش تبادل می‌کند.
http://sk.itp.bz

منبع :سایت http://medri.co.ir

کارت هوشمند EMV

  مخفف سه کلمه Europay, MasterCard, Visa است، سه شرکتی که در اصل استاندارد را ایجاد کردند.برای عملیات بین کارت های هوشمند ، دستگاه های پایانه فروش قادر به پذیرش کارت هوشمند، دستگاه های خودپرداز و همچنین تایید تراکنش های کارت نقدی و اعتباری می باشد. کارت های EMV ، (که کارت های تراشه یا IC نیز نامیده می شوند) کارت های هوشمندی هستند که اطلاعات را به جای نوار مغناطیسی بر روی مدار مجتمع ،ذخیره می کنند.هدف از طراحی کارت هوشمند EMV کاهش احتمال وقوع هرگونه سوء استفاده و کلاه برداری از طریق نوار مغناطیسی می باشد.
از ویژگی های بارز EMV این است که نرم افزار پرداخت مصرف کننده در یک تراشه امن تعبیه شده در یک کارت پرداخت پلاستیکی (کارت تراشه یا کارت هوشمند) و یا در یک دستگاه شخصی مانند تلفن همراه قرار گرفته است
ویژگی های EMV به شرح ذیل می باشد:

* احراز هویت کارت تراشه به منظور بررسی واقعی بودن در تراکنش های آنلاین و آفلاین.

 *  پارامترهای مدیریت ریسک جهت تعیین شرایط برای صادر کننده کارت تراشه و همچنین الزام تراکنش ها جهت انجام عمل مجوزدهی تحت شرایط خاص در حالت آنلاین و آفلاین.

*  امضای دیجیتال اطلاعات پرداخت برای یکپارچگی معامله .

*  تایید قوی دارنده کارت برای محافظت در برابر تقلب.
منبع:پایگاه آموزشی عصر بانک
http://sk.itp.bz