بانکداری آینده و تحول دیجیتالی
تحول دیجیتالی و تاثیر آن بر بانکداری
تحول دیجیتالی، مجموعه تحولات عمیق و تغییرات سازمانها و کسب و کارها در حوزه فعالیت ها، فرآیندها،توانایی ها و مدل های کسب و کار است که به آنها اجازه می دهد تا بتوانند از فرصتهای ناشی از توسعه و ترویج فناوری و تغییرات حاصله ناشی از توسعه آنها در راستای استراتژی ها و اولویت های خود بهره بگیرند. اجزای تحول دیجیتالی در حوزه های مختلف قابل بررسی است.نکته حایز اهمیت آن است که تکنولوژیهای دیجیتال، تغییرات عمده ای در حوزه بانکداری ایجاد نموده اند.بانکهای سنتی هر روز حجم تراکنشهای بیشتری را از کانالهای فیزیکی ارایه خدمات به کانالهای دیجیتال مهاجرت میدهند. ترجیحات مشتریان برای افزایش سهولت و در دسترس بودن خدمات نیز با این تغییر به شدت همسو شده و شتاب بیشتری به آن میبخشد. این موضوع سبب تحول در ساختار شبکه توزیع بانکها شده و علاوه بر کاهش نیاز به شعب فیزیکی، کارکرد و مأموریت شعب را نیز دستخوش تغییر کرده است. بانکهای ایرانی در مواجهه با این دگرگونی دو راه در پیش رو دارند، یا سعی کنند با نگاه به تجربیات موفق بین المللی و بهره گیری از مدلهای جدید کسب و کار بانکی، خود را با الزامات این دگرگونی تطبیق دهند و یابه انکار تاثیرات این پدیده بپردازند و با تکیه بر مدلهای کسب و کار فعلی، به فعالیت خود ادامه دهند. شواهد به دست آمده از بانکهای بین المللی و حتی برخی صنایع سنتی داخلی نشان میدهد که انتخاب راه دوم و عدم همسویی با تحول دیجیتالی، ضمن کاهش سودآوری و ارزش آفرینی، بقای این موسسات مالی را نیز با مخاطره روبرو خواهد ساخت.
بانکداری دیجیتال
بانکداری دیجیتال، ارایه محصولات و خدمات مناسب ، شخصی سازی و سفارشی سازی شده ، در زمان
مناسب و به طور آنی از طریق ابزار یا کانال های متناسب و یکپارچه شده ارایه خدمت به مشتریان مبتنی بر تحلیل های پیشرفته و در لحظه از داده های مشتریان، می باشد. بر این اساس، بانک های شعبه محور امروزی با گذار از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتالی، تبدیل به بانک های چندکاناله هوشمند، بانک های اجتماعی جذاب و بانک های با اکوسیسیتم دیجیتالی مالی می شوند .
تفاوت بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک:
موضوع | بانکداری الکترونیک | بانکداری دیجیتال |
محل تمرکز | محصول | اکوسیستم (مشتری) |
هدف کسب و کاری | کانال جدید برای محصولات | یکپارچگی برای مشتری |
محل درآمد | فروش محصول | وفاداری مشتری |
هدف عملیاتی | درآمد | ارزش مشتری |
تغییر | فرآیند | مدل کسب و کار |
عامل موفقیت | سرعت در فرآیند | نوآوری |
عامل تعیین کننده | مسیر ارتباطی | داده |
به نقل از سند بانکداری آینده ، سال 1398