بانکداری موبایل از آغاز پیدایش در اواخر دهه 1990 ، پنج مرحله متفاوت را تجربه کرده است: مرحله اول بانکداری موبایل در انجام عملیات ساده بانکی، به ویژه پرداخت قبوض و ارسال پیام کوتاه از طرف بانک برای مشتریان و برعکس خالصه میشد. در مرحله دوم، برخی از عملیات و خدمات مرتبط با حسابهای سپردهگذاران، به خدمات بانکداری موبایل اضافه میشود و در مرحله سوم خدمات رسانی بانکی از طریق شبکه موبایل، رسانههای دیگری چون اینترنت و تلفن نیز به کار گرفته شدند که این مرحله با ظهور تلفنهای همراه هوشمند تکمیل شد. تا این مرحله، استفاده از خدمات بانکداری موبایل فقط با استفاده از اپراتورهای خاص و گوشیهای مجهز به تکنولوژیهای ویژه میسر بود، اما در مرحله چهارم که تاکنون ادامه پیدا کرده است، پیشرفتهایی چون گسترش Phone IP و Androids صورت گرفته و همین پیشرفتها موجب فراهم آمدن امکان استفاده از خدماتی چون اینترنت همراه و اتصال آن به سیستمهای عملیاتی بانکها شده است. در مرحله پنجم که در حال آغاز شدن است، تکنولوژیهایی چون چیپهای تشخیص فرکانسهای رادیویی مخصوص پرداختهای موبایل و اتصال شبکههای بانکداری موبایل به سیستمهای ویزا کارت و مستر کارت به کار گرفته شدهاند. با گسترش کیفی و کمی این تکنولوژیها، میتوان چیپهای مخصوص بانکداری موبایل را به وسایلی چون تلفن، ساعت مچی، تلویزیون و Ipad و حتی عینکهای آفتابی! متصل کرد.
منبع: مجله بنکر - پرتال جامع علوم انسانی 
http://sk.itp.bz