اکوسیستم بانکداری نسل4
با ورود روزافزون بازیگران جدید به بازار خدمات مالی، میدان رقابت برای بانک ها سخت تر از گذشته ها شده است. فین تک ها تمرکز خود را از ارائه ساده خدمات بهتر در حوزه های پرداخت، وام دهی، انتقال وجه و تجربیات مشتریان به کل اکوسیستم خدمات مالی توسعه و گسترش داده اند. اکنون فعالیت فین تک ها از حوزه پرداخت، وام دهی و انتقال های فرد به فرد فراتر رفته و به بیش از 30 حوزه در کل زنجیره ارزش بانکداری رسیده است و می توانند خدمات خرد (شامل مدیریت وجوه، وام دهی نظیر به نظیر، وام دهی دیجیتال)، مدیریت ثروت (شامل ربات مشاور، تامین مالی انبوه، سرمایه گذاری اجتماعی) بیمه(شامل استفاده از اینترنت اشیا و ابزارهای متصل، نقاط تماس و ارتباطات از راه دور، محافظت دیجیتال)، بازارهای سرمایه( شامل مدیریت وثایق، تحلیل های تجاری)، خدمات به شرکت های کوچک و متوسط (شامل مدیریت وجه دیجیتال، سرمایه گذاری و و ام دهی شرکتی نظیر به نظیر) و نهایتا پرداخت ها (شامل پرداخت های موبایل، ابزارهای پوز مبتنی بر موبایل، پردازش پرداخت) را پوشش دهند. همان طور که خدمات ارائه شده توسط بانک سنتی و فین تک به هم نزدیک تر و متصل می شوند، اکوسیستم های جدید برای توسعه صنایع متنوع توسعه خواهند یافت و این موضوع بر نوآوری، برنامه ریزی سازمانی و حتی نوع سرمایه گذاری ها در بانک های سنتی تاثیرگذار بوده است. این اکوسیستم ها ممکن است برای خدماتی بسیار فراتر از خدمات مالی سنتی که امروزه آنها را می شناسیم ، شکل گرفته و در راستای رفع نیازهای مختلف مشتریان توسعه خواهند یافت. راهبران این اکوسیستم ها به قابلیت های مناسبی در زمینه تحلیل داده نیاز دارند تا بتوانند به بینش مفیدی از جریان اطلاعات در دسترس در خصوص مشتری برسند. قابلیت اصلی در تمامی این اکوسیستم ها، قابلیت گرفتن و تحلیل اطلاعات مربوط به مصرف کنندگان است. استفاده از یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته، امکان شخصی سازی بیشتر و ایجاد قابلیت پیش بینی در خصوص نیازها را فراهم خواهد کرد. با تکیه بر این تحلیل های پیشرفته و استفاده از فناوری های جدید، بانک ها یا شرکت های فناوری بزرگ در مرکز اکوسیستم دیجیتال مشتری قرار خواهند گرفت. این موضوع موجب می شود بانکداری مطابق با آنچه امروز می شناسیم تغییر نموده و تبدیل به کارکردی پشتیبان برای تجارت دیجیتال شود.اکوسیستم جدید بیشتر از آنکه تهدیدی برای بانکداری باشد، ارائه دهنده فرصت های جدید برای کمک به بانک ها برای رقابت در بازاری است که باید پاسخگوی تقاضا و خواست مشتری باشند. در این اکوسیستم، ظهور و بروز همکاری میان بانک ها و سایر بازیگران جدید و استفاده از مفهوم بانکداری باز منجر به تسریع نوآوری ها مبتنی بر خواست و نیاز مشتری می شود.
مشتری نقطه تمرکز اصلی در دگرگونی دیجیتال است و روند دیجیتال دگرگونی مشتری از طبقه سنتی به نسل هزاره سوم با خواسته ها و عاداتی متفاوت شروع شده است. بنابراین باید انتظارات و رفتارهای او در تصمیمات بانک موثر باشد. از طریق تسهیم داده و اطلاعات با شرکای استراتژیک بانک می تواند نیازهای مشتری را در تمامی مراحلچرخه حیات مالی او شناسایی کند که منجر به پاسخگویی سریعتر و دقیقتر به تقاضای جدید شده و دلایل مشتری برای بررسی گزینه های جدید را حذف می کند.
منبع: ماهنامه بانکداری اینده